EN OTROLIG HISTORIA

EN SYNNERLIGEN MISSLYCKAD AFFÄR!
Året var 1967 jag var då 23 år och företagsam. Ständigt  lidande av penningbrist. Något drastiskt måste göras för att råda brist på detta förhållande!Vid detta tillfälle arbetade jag i en fröhandel och fick av en ren tillfälliget en adress från ett företag i Indien som odlade fram Amaryllislöker.Sagt och gjort jag skrev till företaget och berättade att jag var intresserad av att köpa 1000 lökar av dem. Priset skulle bli 1 krona  per lök + frakt och tull slutsumman här i sverige skulle bl 1,25 kronor.Jag tog kontakt med ett rederi i Göteborg som åtog sig att frakta hem desss (jag har glömt namnet på rederiet) Affären var i hamn! Lökarna var på väg! Spänningen stiger inte bara hos mig utan även mellan Israel och Egypten. Båten med mina lökar var på väg upp genom Zuezkanalen, då det plötsligen uppstår väpnad konflikt mellan Israel och Egypten.Man beslöt att stänga kanalen genom att sätta fartyg i brand i kanalen.Båten med mina lökar ombord kalarade sig, men fick vända och segla runt afrikas sydligaste udde (Cape Point) Restiden för fartyget förlängdes med mer än en månad,men jag kunde hämta Amaryllisen i frihamnen i Göteborg.
jag kom hem med alla lådorna och började packa upp,nu skulle det tjänas stora pengar!!Chocken blev total!
Samtliga blomsterlökar hade redan blommat ut i lådorna. Allt förstört! Inkomsten 0 kronor!Försäkring fanns, men gällde inte vid krig.Mitt finansealla läge försämrades ytterligare men jag klarade ut detta genom deverse lån.
Nu är det så, att historien slutar inte med detta.
Vi sitter i ett lunchrum 2005, 38 år efter min misslyckade blomsterlöksaffär och pratar om vad vi har haft för arbete tidigare i livet. Hasse, som jag inte kände tidigare, sitter framför mig med en kaffekopp i handen berättar att han varit sjöman,det tycker jag lät spännande,och han berättade vidare om sina seglatser.Jag nämnde då om min misslyckade affär 1967. När jag slutat säger hasse "Jag vet, jag arbetade på den båten vid det tillfället,båten hette m/s Sabang och jag kommer ihåg allt sammans...................


Kommentarer
Postat av: per-olof pihl

det är med dig som med katten att du landade även denna gång på fötterna.LIVET GÅR VIDARE NÄR MAN TÄNKER RÄTT.För övrigt tycker jag att det påminner lite av vad han sa som hyrde hos dvärjen ATT VÄRDEN ÄR ALLT BRA LITEN. H´älsar dig PELLE.gott nytt år

2009-12-29 @ 18:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0